Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,

Ως σχολείο έχουμε ενημερωθεί για την ακατάλληλη γλώσσα και τις συνομιλίες, ακατάλληλα μηνύματα κειμένου και διαδικτυακές αναρτήσεις μέσω πλατφορμών όπως το Viber, Instagram, Facebook και το WhatsApp … μεταξύ των μαθητών μας και παρόλο που δεν έχουμε καμία ευθύνη και δεν μπορούμε να ρυθμίσουμε θέματα που προκύπτουν εκτός σχολικών ωρών και αποτελούν γονική μέριμνα το ενδιαφέρον μας για την ασφάλεια και ευημερία των μαθητών μας είναι μεγάλο.

Γνωρίζουμε επίσης ότι ορισμένοι μαθητές συμμετέχουν σε ομαδικές συνομιλίες σε αυτές και ενδεχομένως σε άλλες υπηρεσίες κοινωνικών μέσων. Όλα βέβαια συμβαίνουν εκτός σχολείου και καμία εφαρμογή δεν έχει διαχειριστή το σχολείο αλλά ανήλικους μαθητές (και γονείς).

Υπάρχουν πολλά καλά πράγματα σχετικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά υπάρχουν επίσης κίνδυνοι και πράγματα που τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να αποφεύγουν. Δεν παίρνουν πάντα τις σωστές αποφάσεις όταν δημοσιεύουν κάτι, κάτι που μπορεί να τους βάλει σε δύσκολες καταστάσεις.

Οι φωτογραφίες, τα βίντεο και τα σχόλια που έχουν γίνει στο Internet δεν μπορούν να ανακτηθούν μετά τη δημοσίευσή τους. Ακόμα κι αν ένα παιδί πιστεύει ότι τα έχει διαγράψει, είναι αδύνατο να τα διαγράψει εντελώς από το διαδίκτυο. Η δημοσίευση μιας ακατάλληλης φωτογραφίας κάποιου μπορεί να βλάψει τη φήμη του μαθητή και να δημιουργήσει νομικά και συναισθηματικά θέματα.

Πολύ απλά όμως, αυτό δεν πρέπει να συμβαίνει, καθώς τέτοιες υπηρεσίες είναι όλες σαφείς στους όρους χρήσης τους ότι οι χρήστες πρέπει να είναι 13 ετών και άνω, π.χ. στην περίπτωση του Whats App αυτό άλλαξε τον Μάιο του 2018 σε 16 ετών και άνω. Τα παιδιά στο δημοτικό δεν είναι αρκετά μεγάλα για να έχουν αυτούς τους λογαριασμούς και δεν είναι αρκετά μεγάλα για να χρησιμοποιούν αυτές τις υπηρεσίες όπως αναφέρεται στους όρους χρήσης αυτών των εταιρειών.

Καταλαβαίνουμε ότι μπορεί να υπάρξει μια συζήτηση στο σπίτι από το παιδί σας λέγοντας πράγματα όπως “Όλοι οι άλλοι το έχουν!”, και την πίεση που δέχεστε ώστε να θέλετε το παιδί σας να μην μείνει έξω από μια ομάδα. Κάθε παιδί όμως που έχει αποκτήσει λογαριασμό χωρίς την άδειά σας θα πρέπει να αμφισβητηθεί και ο λογαριασμός να αναφερθεί και να διαγραφεί.

Υπάρχουν πολλές αρνητικές επιπτώσεις στα μέσα δικτύωσης σχετικά με τα κοινωνικά και συναισθηματικά ζητήματα που μπορεί να προκαλούν οι υπηρεσίες κοινωνικών μέσων στην κοινωνία, ιδιαίτερα μεταξύ των παιδιών και εφήβων. Βλέπουμε τον αντίκτυπο αυτού ως δημοτικό σχολείο με παιδιά ηλικίας 11 ετών και κάτω.

Εννοείται ότι ανάρμοστο λεξιλόγιο, συμπεριφορές εκφοβισμού, χαρακτηρισμοί και προτροπές εναντίον μέλους ή μελών της ομάδας που καταγράφονται σε αυτές τις εφαρμογές μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον οποιοδήποτε για κάθε νόμιμη χρήση. Καθώς όμως είναι ανήλικοι οι μαθητές μας ευθύνη των ενεργειών τους έχουν οι γονείς και κηδεμόνες τους.

Η στάση μας λοιπόν είναι ότι τα παιδιά του δημοτικού δεν πρέπει να έχουν αυτούς τους λογαριασμούς. Όλοι οι μαθητές στο δημοτικό σχολείο είναι σαφώς πολύ νέοι για να συμμορφωθούν με τους όρους χρήσης αυτών των ιστότοπων.

Οπλισμένοι και με τα δύο αυτά δεδομένα, σας ζητάμε εάν το κρίνετε απαραίτητο, να συζητήσετε με το παιδί σας σχετικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Εμείς από τη μεριά μας, μιλάμε στους μαθητές μας για την ψηφιακή ασφάλεια και τους ηλικιακούς περιορισμούς των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά χρειαζόμαστε εσάς ως γονείς να κάνετε το επόμενο βήμα και να σταματήσετε την πρόσβαση του παιδιού σας σε αυτές τις υπηρεσίες.

  • Ελέγχετε και παρακολουθείτε τακτικά τη χρήση των συσκευών από το παιδί σας, ώστε να γνωρίζετε ότι είναι ασφαλές και διατηρεί τον εαυτό του ασφαλή.
  • Η γλώσσα, τα παιχνίδια, οι ομάδες και το περιεχόμενο που δημοσιεύεται ή κοινοποιείται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ΔΕΝ ελέγχεται και ως εκ τούτου μπορεί να είναι προσβλητικό, παράνομο ή ακατάλληλο για νέους.
  • Οι φωτογραφίες που μοιράζονται οι χρήστες ΔΕΝ ελέγχονται και επομένως οι νέοι θα μπορούσαν να εκτεθούν σε ακατάλληλες εικόνες ή ακόμα και να δημοσιεύσουν τις δικές τους.

Εάν αποφασίσετε όμως να επιτρέψετε στο παιδί σας να έχει ένα ηλεκτρονικό προφίλ:

  • Βεβαιωθείτε ότι το προφίλ τους έχει οριστεί ως ιδιωτικό και ότι μόνο οι φίλοι τους μπορούν να δουν τις πληροφορίες που δημοσιεύουν.
  • Παρακολουθήστε τη χρήση του παιδιού σας και μιλήστε μαζί του σχετικά με την ασφαλή και κατάλληλη συμπεριφορά στο διαδίκτυο, όπως η μη κοινοποίηση προσωπικών πληροφοριών και η μη δημοσίευση ή αποστολή μηνυμάτων προσβλητικών/ακατάλληλων μηνυμάτων ή φωτογραφιών.
  • Παρακολουθήστε τη χρήση της γλώσσας από το παιδί σας και τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν με άλλους ανθρώπους, διασφαλίζοντας ότι αποθαρρύνονται οι βωμολοχίες.
  • Ρίξτε μια ματιά στις συμβουλές για τους γονείς στους ιστότοπους κοινωνικών μέσων.
  • Δημιουργήστε τα δικά σας προφίλ, ώστε να κατανοήσετε πώς λειτουργεί ο ιστότοπος και ζητήστε τους να σας έχουν ως φίλο τους στο προφίλ τους, ώστε να γνωρίζετε τι δημοσιεύουν στο διαδίκτυο.
  • Βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας κατανοεί τους ακόλουθους κανόνες:
    • Διατηρείτε πάντα το προφίλ σας ιδιωτικό.
    • Ποτέ μην αποδεχτείτε έναν φίλο που δεν γνωρίζετε στην πραγματική ζωή.
    • Ποτέ μην δημοσιεύετε οτιδήποτε θα μπορούσε να αποκαλύψει την ταυτότητά σας, συμπεριλαμβανομένων φωτογραφιών που φορούν σχολική στολή
    • Ποτέ μην δημοσιεύετε κάτι που δεν θα θέλατε να δουν οι γονείς ή οι δάσκαλοί σας.
    • Ποτέ μην συμφωνήσετε να συναντήσετε κάποιον που γνωρίζετε μόνο στο διαδίκτυο χωρίς να το πείτε σε έναν έμπιστο ενήλικα.
    • Πάντα να λέτε σε κάποιον αν αισθάνεστε ότι απειλείστε ή αν κάποιος σας αναστατώνει.

Μέσω συνεχών μαθημάτων Ασφάλειας και σωστής χρήσης του Διαδικτύου που παρέχονται στο σχολείο, κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να παρέχουμε στα παιδιά μας την ευαισθητοποίηση και τη γνώση που χρειάζονται προκειμένου να αναγνωρίσουν και να αποφύγουν επικίνδυνες, καταστροφικές ή παράνομες συμπεριφορές και να ανταποκριθούν κατάλληλα.

Ωστόσο, μόνο μέσω μιας συλλογικής προσπάθειας μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε υπεύθυνους και ασφαλείς ψηφιακούς πολίτες.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://5dim-gerak.att.sch.gr/?p=6556