ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ

Σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ με θέμα  : «Εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος » όπου αναφέρεται: 

«Στην 20η Σύνοδο της Μόνιμης Διάσκεψης των Υπουργών Παιδείας του Συμβουλίου της Ευρώπης που πραγματοποιήθηκε στις 15-17 Οκτωβρίου 2000 στην Κρακοβία, υιοθετήθηκε η πρόταση για τη θεσμοθέτηση Ημέρας για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος και την πρόληψη των εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας στα σχολεία (άρθρο 9 της Διακήρυξης των Υπουργών Παιδείας). Η Ελληνική Βουλή με το νόμο 3218/2004 (ΦΕΚ Α’ 12) καθιέρωσε την 27η Ιανουαρίου ως ημέρα μνήμης των Ελλήνων Εβραίων μαρτύρων και ηρώων του Ολοκαυτώματος.

Στο πλαίσιο αυτό, καλούνται «Οι σχολικές μονάδες καλούνται να αφιερώσουν την Δευτέρα 29-01-202δύο διδακτικές ώρες σε εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την προαναφερόμενη Ημέρα Μνήμης»

 Προτεινόμενο θέμα είναι «Το Ολοκαύτωμα και οι Έλληνες Εβραίοι», το οποίο αποτελεί και το θέμα του φετινού διαγωνισμού δημιουργίας βίντεο που διοργανώνεται από τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων και το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος

Οι δραστηριότητες που θα  πραγματοποιηθούν θα περιλαμβάνουν διαλογικές συζητήσεις, εκθέσεις, προβολή ταινιών ή συναφούς εκπαιδευτικού υλικού, ανάγνωση κειμένων και εργασιών»

  • Στο σχολείο  μας οι δράσεις ενημέρωσης που θα υλοποιηθούν για το ολοκαύτωμα θα είναι αντίστοιχες της ηλικίας των μαθητών.
  • Σκοπός των εκδηλώσεων και των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων είναι η ενημέρωση των μαθητών για το Ολοκαύτωμα, μέσα από προσεγγίσεις που αναφέρονται πιο πολύ στην αλληλεγγύη, στην επαγρύπνηση και στην έννοια του ενεργού πολίτη.

Ελπίδα μας είναι πάντοτε η κατανόηση και η ενσυναίσθηση ώστε να μην επαναληφθούν τα τραγικά γεγονότα.

Όμως θαρρώ, οι μόνοι που ίσως καταλάβουν θα ‘ναι τα παιδιά,

πλούσια απ’ την κληρονομιά μας

πρώτη φορά, τα παιδιά

σκληρά στη μνήμη, σκληρά σε μας,

θα διαβάσουν ίσως έγκαιρα

τ’ αδέξια μηνύματα των προτελευταίων ναυαγών

διορθώνοντας τα λάθη,

σβήνοντας τα ψέματα,

ονοματίζοντας σωστά, χωρίς ρομαντισμούς τα παιδιά,

χωρίς αναγραμματισμούς ηλικίας

σημαδεμένα από την αστραπή

τη γνώση της μοναξιάς της δύναμης

που σε μας άργησε τόσο πολύ να ‘ρθει.

* οι στίχοι είναι αποσπάσματα από την Κατάσταση Πολιορκίας της Μαρίνας (Ρένας Χατζιδάκι)

«Το Ολοκαύτωμα αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός που δεν μπορεί να χωρέσει ο νους του ανθρώπου. Γι’ αυτό, ακόμη και σήμερα, ο ‘πανδαμάτωρ’ χρόνος στέκεται αμήχανος μπροστά του, το τραύμα εξακολουθεί να παραμένει βαθύ και τα λόγια αποδεικνύονται ανεπαρκή. Γιατί, πώς θα μπορούσε να ειπωθεί το ανείπωτο;»

Ενδεικτικά προτείνουμε:

Ανθρώπινα Δικαιώματα και Ολοκαύτωμα: https://prezi.com/xuawskopn6ea/presentation/#

“Φιλιά εις τα παιδιά” απόσπασμα από το ντοκιμαντέρ. Σκηνοθεσία-Σενάριο:Βασίλης Λουλές

Πέντε μικρά Εβραιόπουλα στην Ελλάδα της Γερμανικής Κατοχής που σώθηκαν από το θάνατο χάρις σε οικογένειες Χριστιανών, πέντε ‘‘κρυμμένα παιδιά’‘ που έζησαν μέσα στην απόλυτη σιωπή, αφηγούνται τις ιστορίες τους. Ιστορίες τρόμου κι αγωνίας αλλά και στιγμές παιδικής ανεμελιάς μέσα στην αγκαλιά των ξένων. Στοργικές φωλιές, κρυφοί παράδεισοι μακριά από τη φρίκη του Ολοκαυτώματος.

Πέντε παιδιά που μεγάλωσαν απότομα.

Η Ροζίνα, ο Σήφης, η Ευτυχία, η Σέλλυ και ο Μάριος πέρασαν τη ζωή τους κουβαλώντας πάντα μαζί τη μνήμη χιλιάδων παιδιών: εκείνων που δεν πρόλαβαν ποτέ να μεγαλώσουν.

Το “Φιλιά εις τα παιδιά” είναι μια ταινία για την παιδική ηλικία στη σκιά του Ολοκαυτώματος. Το ντοκιμαντέρ γυρίστηκε στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Χανιά και στο Άουσβιτς της Πολωνίας.

(8 Βραβεία σε Ελληνικά και Διεθνή Φεστιβάλ Κινηματογράφου)

Μικρή παρουσίαση:  Η ακριβής μετάφραση του αγγλικού τίτλου είναι «Το αγόρι με τις ριγέ πιτζάμες» αλλά στην ελληνική αγορά κυκλοφόρησε ως «Το αγόρι πίσω από το συρματόπλεγμα».

Η κτηνωδία του Ναζισμού και η γενοκτονία των Εβραίων ξεδιπλώνεται μέσα από την ιστορία της φιλίας δυο μικρών παιδιών.

…Εκεί, πίσω από ένα συρματόπλεγμα, συναντά ένα αγόρι στην ηλικία του, τον Σμουλ, και μια καταπλητική φιλία γεννιέται,με απρόβλεπτες όμως συνέπειες…

Για εφήβους (απόσπασμα της ταινίας ‘The Boy in the Striped Pajamas’- english subtitles)

…Η απλή σκηνοθετική άποψη αλλά και το λιτό σενάριο δεν εμποδίζουν τον σκηνοθέτη να προκαλέσει συναισθηματική γροθιά στο θεατή, ιδιαίτερα με το σκληρό και απάνθρωπο φινάλε της ταινίας.

Ολοκαύτωμα: ανασκαλεύοντας μια δύσκολη μνήμη – 13ο ΓΕΛ Περιστερίου

Ένα από τα βραβευμένα βίντεο του Μαθητικού διαγωνισμού της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων ΥΠ.Π.Ε.Θ.

ΤΑΙΝΙΑ: Η Ζωή είναι Ωραία.(La Vita e Bella ) 1997, 3 Οscars.

Ένας Ιταλοεβραίος προσπαθεί να πείσει τον πεντάχρονο γιο του ότι ο εγκλεισμός τους σε ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης δεν είναι παρά μέρος ενός παιχνιδιού με σκληρούς όρους και έπαθλο ένα αληθινό τανκ!


ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: 

Εν συνεχεία, από τις εκδηλώσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης, Διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού, 55α Δημήτρια, 05-26 Οκτωβρίου 2020 οι εκπαιδευτικοί έχουν πρόσβαση σε τρεις δραματοποιημένες μαρτυρίες υπό τον τίτλο «Μη με ξεχάσετε». Πρόκειται για επιστολές, από το ομώνυμο βιβλίο του Λεόν Σαλτιέλ, που υπέγραψαν στα δίσεκτα χρόνια της γερμανικής κατοχής τρεις Εβραίες μητέρες απευθυνόμενες στους γιους τους από το γκέτο της Θεσσαλονίκης. Οι σχετικοί σύνδεσμοι είναι:«Μη με ξεχάσετε» – Θεσσαλονίκη: Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων
Μέρος 1ο
https://e-dimitria.gr/ekdhlwseis/mi-me-ksechasete-1/?do=theater
«Μη με ξεχάσετε» – Περίκλειστοι
Μέρος 2ο
https://e-dimitria.gr/ekdhlwseis/mi-me-ksechasete-2/?do=theater
«Μη με ξεχάσετε» – Adio Kerida – Αντίο Αγαπημένη
Μέρος 3ο
https://e-dimitria.gr/ekdhlwseis/mi-me-ksechasete-3/?do=theater


Τέλος, προτείνεται στους εκπαιδευτικούς να αντλήσουν ιδέες και υλικό και από τις παρακάτω
ιστοσελίδες:

Τα παιδιά κατά το Ολοκαύτωμα   

Φωτογραφίες.

Τα παιδιά που σώθηκαν από το Ολοκαύτωμα

Πώς μιλάμε για το Ολοκαύτωμα στα παιδιά

Ιδέες και υλικό εγκεκριμένο από το ΥΠΑΙΘΑ μπορούμε να αντλήσουμε και από τις εξής ιστοσελίδες:

1. Το Πανελλήνιο Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: http://photodentro.edu.gr/lor/
2 . Το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ: http://archive.ert.gr/
3. Την ιστοσελίδα του Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης: http://www.jmth.gr
4. Την ιστοσελίδα της Διεθνούς Συμμαχίας για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος (INTERNATIONAL HOLOCAUST REMEMBRANCE ALLIANCE – I.H.R.A.), στην οποία η Ελλάδα είναι μέλος: https://www.holocaustremembrance.com
5. Την ιστοσελίδα του Ισραηλινού Ιδρύματος για το Ολοκαύτωμα «Yad Vashem»:
http://www.yadvashem.org/
6. Την ιστοσελίδα του Ιστορικού Ινστιτούτου CENTROPA: http://www.centropa.org/
7. Την ιστοσελίδα του Γαλλικού μουσειακού και ερευνητικού ιδρύματος «Memorial de la Shoah»: http://www.memorialdelashoah.org/

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://5dim-gerak.att.sch.gr/?p=6149