Ευημερία στο σχολείο (School Well Being) και Συμπερίληψη (inclusion)!

Πώς και Γιατί μπορούμε και πρέπει να συνεργαστούμε, γονείς και εκπαιδευτικοί, για την  καλλιέργεια ενός ασφαλούς, ευνοϊκού   σχολικού περιβάλλοντος για όλους! 

Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας επιμελείται του βιωματικού σεμιναρίου / εργαστηρίου με θέμα: ”Ευημερία στο σχολείο και Συμπερίληψη” που θα διεξαχθεί στο χώρο του σχολείου την Παρασκευή 19-4-2024 και θα απευθύνεται στα σαράντα παρόντα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων. Εισηγήτρια θα είναι η κα Mαργαρίτα Μανσόλα, Εκπαιδευτική Ψυχολόγος.

Ο όρος “Σχολική Ευημερία” αναφέρεται στους εκπαιδευτικούς, στα παιδιά, στους νέους και τις οικογένειες τους  και περιλαμβάνει την ψυχική και σωματική υγεία τους, τη σωματική και συναισθηματική ασφάλεια  και το αίσθημα του ανήκειν, την αίσθηση του σκοπού, την πορεία προς την επίτευξη του στόχου, την επιτυχίαΓια όλους.  

Καθώς αντιμετωπίζουμε  μια  παγκόσμια κρίση στην εκπαίδευση σε τόσα πολλά επίπεδα, και καθώς η εκπαίδευση των νέων σήμερα μοιάζει παράταιρη με τα δεδομένα του σύγχρονου κόσμου είναι μάλλον επιτακτική μια αλλαγή στον τρόπο που σκεφτόμαστε και σχεδιάζουμε  τα σχολεία και την εκπαίδευση.

Η σχολική πραγματικότητα που πολλοί ζούμε, ελάχιστη σημασία προσδίδει σε αυτή την τόσο σημαντική πτυχή της σχολικής ζωής ενώ ο τόσο αναγκαίος μετασχηματισμός που πολλοί επικαλούνται, θα απαιτήσει σίγουρα μια αλλαγή νοοτροπίας, μια αλλαγή στον τρόπο που σκεφτόμαστε  τα σχολεία και την εκπαίδευση. 

Παράλληλα,  η συμπερίληψη και η εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς είναι όροι που δυστυχώς ακούγονται ή και ίσως νομοθετούνται και πολλές φορές επιβάλλονται χωρίς ωστόσο να υπηρετούνται. Συχνά δε, αποτελούν αιτία προστριβών , αντιδράσεων και πηγή άγχους. Οι λόγοι είναι πολλοί. Αλλά  η αναγκαιότητα παραμένει. Πολύ συχνά οι λόγοι που μας κρατάνε πίσω είναι εξίσου ανθρώπινοι και κατανοητοί όσο και το θεμελιώδες δικαίωμα του παιδιού για ανάπτυξη, του ανάπηρου ανθρώπου για ίσες ευκαιρίες και αξιοπρέπεια, του εκπαιδευτικού για ευημερία και ανάπτυξη και του γονέα για την ασφάλεια του παιδιού του. Πολύ συχνά δεν είμαστε ενήμεροι ή το πλαίσιο είναι άδικα ανελαστικό και αισθανόμαστε αβοήθητοι. Πολλές φορές πάλι, δεν κατανοούμε τις στερεότυπες αντιλήψεις μας και πόσο αυτές μπορεί να μας επηρεάζουν. 

Στην συνάντηση που ακολουθεί  την καταγραμμένη διερεύνηση των αναγκών των εκπαιδευτικών της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας αναφορικά σε αυτά τα δύο θέματα μέσω ερωτηματολογίου, θα πραγματοποιηθούν εισηγήσεις και εργαστήρια.

Στόχος είναι τα μέλη της σχολικής κοινότητας  να ενημερωθούν για τη σημασία της σχολικής ευημερίας στη μάθηση, τις σύγχρονες τάσεις, τις προτάσεις και τα δεδομένα που προκύπτουν από έρευνες  Διεθνών Οργανισμών  και να αναλογιστούν τη σημασία και το ρόλο της μέσα από  τη δική τους τους πραγματικότητα και πρακτικές , αλλά και για το λειτουργικό πλαίσιο τις πρακτικές , τα εργαλεία και δράσεις που μπορούν να προωθηθούν στην καθημερινότητα του σχολείου και να ενσωματωθούν στην καθημερινή  διδασκαλία (όχι άλλο ένα πρόγραμμα) ώστε να βελτιωθεί να τονωθεί η ενεργός συμμετοχή των εκπαιδευτικών – μελών της σχολικής. κοινότητας τους με σκοπό την ευημερία του σχολείου και την από κοινού προώθηση  μιας  ολιστικής  προσέγγισης στην κουλτούρα και την πραγματικότητα του σχολείου που αναγνωρίζει τις κοινωνικές, συναισθηματικές και σωματικές ανάγκες των παιδιών και των νέων αλλά και των εκπαιδευτικών και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Αυτή η «από τη βάση» προσέγγιση αφενός δίνει τη δυνατότητα για δράση και συμμετοχή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας σε κάτι που την αφορά και αφετέρου αναδεικνύει τον ρόλο του σχολείου ως μοντέλο/ οδηγό για άλλα σχολεία αναπτύσσοντας ουσιαστικές συνέργειες και κοινότητες μάθησης. Με αυτό τον τρόπο επιχειρείται η πρακτική και ουσιαστική κατανόηση και συμμετοχή που θα οδηγήσει σε κοινού σχεδιασμού δράσεις, με μετρήσιμα αποτελέσματα για την σχολική κοινότητα. 

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα   

  • Η ενημέρωση, η  συνεργασία και η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών :  Οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται τη σημασία της σχολικής ευημερίας στην καθημερινότητά τους και στη  μάθηση και βλέπουν ξεκάθαρα τον ρόλο τους  σε αυτήν.
  • Οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται, στηρίζονται, ενημερώνονται και εξοικειώνονται με τα εργαλεία και άλλο υλικό και αναπτύσσουν ικανότητες, ώστε να ανταποκρίνονται στις καθημερινές προκλήσεις του σχολείου και να βελτιώσουν το επίπεδο της δικής τους ευημερίας στο σχολείο. .
  • Οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν τη δική τους πλευρά δημιουργούν κοινότητες, για να μοιραστούν και να ανταλλάξουν εμπειρίες και ιδέες με άλλους εκπαιδευτικούς στο σχολείο ή στην περιοχή.
  • Αυξάνεται ο δείκτης ευημερίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας κυρίως των εκπαιδευτικών και των παιδιών καθώς και ο δείκτης των μαθησιακών αποτελεσμάτων. 
  • Αλλάζει σταδιακά η κουλτούρα του σχολείου υιοθετώντας ένα πιο ολιστικό όραμα της εκπαίδευσης, το οποίο αναγνωρίζει ότι τα παιδιά και οι έφηβοι χρειάζονται ένα ισορροπημένο σύνολο γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών ικανοτήτων για να επιτύχουν θετικά αποτελέσματα στο σχολείο και στη ζωή.
  • Εισηγήτρια: Mαργαρίτα Μανσόλα, CPsychol, Εκπαιδευτική Ψυχολόγος και Σύμβουλος σε Θέματα Εκπαίδευσης , Εκπαιδευτικός  (Μ.Α. Psychology of Education , M.A. in Applied educational Leadership, Dip. Ed) 

(Σύντομο Βιογραφικό ) 

Η κα Μαργαρίτα Μανσόλα είναι Εκπαιδευτικός και Εκπαιδευτική Ψυχολόγος (CPsychol) με ειδικότητα στην Ψυχολογία της Εκπαίδευσης και την Ηγεσία στην εκπαίδευση. 

Έχει διδάξει παιδιά και νέους σε σχολεία στο πρόγραμμα Διεθνούς Απολυτηρίου, καθώς και σε δομές φιλοξενίας προσφύγων, και ενήλικες σε Κολέγια και Πανεπιστήμια, στη Ελλάδα και το εξωτερικό, έχει αναπτύξει και υλοποιήσει προγράμματα κατάρτισης εκπαιδευτικών, εργαλεία, εγχειρίδια και μεθοδολογίες για συνεκπαίδευση.

Τα τελευταία χρόνια συνεργάστηκε με τη UNICEF για την παροχή υποστήριξης στα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα προκειμένου  αυτά να ανταποκριθούν στις σύγχρονεςπροκλήσεις και να δημιουργήσουν εκπαιδευτικές πολιτικές χωρίς αποκλεισμούς. Έχει πραγματοποιήσει σεμινάρια Διαπολιτισμικης Εκπαίδευσης και μεικ΄της μάθησης  σε Δημόσια Σχολεία στην Ελλάδα στο πλαίσιο της συνεργασίας της με την UNICEF. Έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια και εργαστήρια, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με εργασίες σχετικές με τη συμπεριληπτική εκπαίδευση αλλά και την ευεξία/ευημερία στο σχολικό περιβάλλον.  Αυτό το διάστημα εργάζεται ελεύθερα ως Εκπαιδευτικός Σύμβουλος.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://5dim-gerak.att.sch.gr/?p=6656