Υπενθυμίζουμε: ενημέρωση προόδου/βαθμολογίας την Τρίτη 19-12-23 και ώρα 13:20-14:00
Στο σχολείο μας αναγνωρίζουμε το ρόλο των βαθμών για να μετρήσουμε την πρόοδο των παιδιών στο σχολείο, αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζουμε την προσπάθεια, την πρόοδο και την βελτίωση που κάνουν τα παιδιά και δίνουμε προσοχή στην συνολική εικόνα του μαθητή λαμβάνοντας υπόψιν τα μοναδικά και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
Σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα η αξιολόγηση είναι απαραίτητη γιατί μέσα από αυτήν ο εκπαιδευτικός σχεδιάζει, προγραμματίζει και διαμορφώνει την εξέλιξη της διδακτικής διαδικασίας. Όμως οι βαθμοί που προκύπτουν από τα διαγωνίσματα και τις γραπτές δοκιμασίες πρέπει να αποτελούν μόνο ένα μέρος της αξιολόγησης και πρέπει να λειτουργούν ως συμπληρωματική πηγή πληροφοριών για το μαθητή.
Πολλές φορές ο βαθμός απεικονίζει μόνο μία μέτρηση της επιτυχίας. Υπάρχουν δεξιότητες οι οποίες είναι πολύ δύσκολο να μετρηθούν με αριθμητικά δεδομένα και να αποτυπωθούν σε γραπτές δοκιμασίες. Μερικές από αυτές είναι η προσπάθεια, η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η περιέργεια, ο σεβασμός, η ευγένεια, η ικανότητα να αγαπάς και να σέβεσαι, η κοινωνική και συναισθηματική νοημοσύνη, η ειλικρίνεια και άλλα.
Έτσι πολλές φορές συνηθίζεται να μετράμε ό,τι είναι εύκολο να μετρηθεί, όπως: ορθογραφία, ανάγνωση, μαθηματικά.
Πρέπει πάντα να επιβραβεύουμε την συνεχή προσπάθεια και την ενεργή συμμετοχή του μαθητή, την καλή συμπεριφορά μέσα κι έξω απ’ το σχολείο και τον σεβασμό στους άλλους, αλλά και να ξεχωρίζουμε συγχρόνως ικανότητες και δεξιότητες που πρέπει να εξελιχθούν περισσότερο για την καλύτερη επίδοση του στο σχολείο και την αγάπη για τη μάθηση.
Να μην ξεχνάμε να εκφράζουμε συχνά στο παιδί την ικανοποίησή μας, την περηφάνια μας για κάθε του προσπάθεια, ακόμα κι αν παρουσιάζει μέτριους βαθμούς, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα δυνατά σημεία της επίδοσής του επισημαίνοντας πάντα οτι έχει τις δυνατότητες να τα καταφέρει ακόμα καλύτερα. Ένας μέτριος βαθμός με τον κατάλληλο χειρισμό από τον εκπαιδευτικό και τους γονείς, χωρίς να δημιουργηθεί φόβος στο μαθητή, μπορεί να συμβάλλει στο να μάθει μέσα από τα λάθη, να κινητοποιηθει περισσότερο και να θέσει ρεαλιστικούς στόχους.
Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να προσπαθούν και να επιδιώκουν να υποστηρίζουν και να παρέχουν τις κατάλληλες ευκαιρίες στο παιδί τους έτσι ώστε να παρουσιάζει τον καλύτερό του εαυτό στο σχολείο.
Ένα μεγάλο “μπράβο” στους μαθητές μας για την επίδοσή τους και είμαστε σίγουροι ότι θα καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια στοχεύοντας να βελτιώσουν τομείς όπου θεωρούν ότι χρειάζονται περισσότερη προσοχή και εξέλιξη, με την καθοδήγηση και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των γονέων τους.
Αξιολόγηση μαθητών με μαθησιακές ιδιαιτερότητες
“Μέσα στη τάξη μας έχουμε αρκετούς μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες…
Στις γνωματεύσεις τους προτείνεται / συστήνεται ως τρόπος αξιολόγησης οι προφορικές εξετάσεις, ο μεικτός τρόπος ή εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης.
Τελικά πώς μπορούμε να αξιολογήσουμε αυτούς τους μαθητές για να μπορέσουν να δείξουν όλα όσα ξέρουν;”
Στην ερώτηση πώς, μπορούμε να απαντήσουμε με τα οριζόμενα από τις υπουργικές αποφάσεις. Οι κατευθύνσεις του ΥΠΑΙΘΑ και του ΙΕΠ προς τους εκπαιδευτικούς για το πρόβλημα της αξιολόγησης των μαθητών με ειδικές ανάγκες περιορίζονται και εξαντλούνται σε παροτρύνσεις του τύπου της «διακριτικής», με «πλήρη κατανόηση, επιείκεια και αγάπη» αποδοχής και αντιμετώπισης (Τζουριάδου, 1995). Δεν περιλαμβάνονται, δηλαδή, ξεκάθαρες οδηγίες και μεθοδολογικές προτάσεις για τη διαδικασία της αξιολόγησης των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες’.
Η αξιολόγηση, ως εξατομικευμένη εκτίμηση της επίδοσης του μαθητή, δεν είναι αυτοσκοπός και σε καμιά περίnτωση δεν προσλαμβάνει χαρακτήρα ανταγωνιστικό ή επιλεκτικό για το μαθητή τοu Δημοτικού Σxoλείου. Αυτή δεν αναφέρεται μόνο στην επίδοσή του στα διάφορα μαθήματα, αλλά και σε άλλα χαρακτηριστικά του, όπως είναι η προσπάθεια που καταβάλλει, το ενδιαφέρον του, οι πρωτοβουλiες που αναπτύσσει, η δημιουργικότητά του, η συνεργασία του με άλλα άτομα και ο σεβασμός των κανόνων λειτουργίας του σχολείου.
” Μαθητές με ειδικές ανάγκες δεν αξιολογούνται και δεν βαθμολογούνται σε όσα μαθήματα έχουν αντικειμενική δυσκολlα παρακολούθησης και εξέτασης. Συμμετέχουν όμως στη διαδικασία αυτών των μαθημάτων ως το σημείο που αυτοί μπορούν.
Η αξιολόγηση των μαθητών των ειδικών τάξεων γiνεται από το δάσκαλο της κανονικής τάξης σε σuνεργασία με το δάσκαλο της ειδικής τάξης.
Μαθητές κανονικών δημοτικών σχολείων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες πιστοποιούνται από διαγνωστική έκθεση ιατροπαιδαγωγικής υπηρεσlας, (Νόμος 1566/85, όρθρο 33) ή κινητής ιατροπαιδαγωγικής διαγνωστικής ομάδας, (Π.Δ. 472/83), αξιολογούνται σύμφωνα με τις διαδικασίες που ισχύοuν κάθε φορά για τους μαθητές της κατηγορίας αυτής’.
“Η πρόοδος των μαθητών, καθώς και οι δυσκολίες μάθησης που αυτοί παρουσιάζουν, αποτελούν αντικείμενα συχνών συστηματικών συζητήσεων του Συλλόγου Διδασκόντων.
Σκοπός των συζητήσεων αυτών είναι η ανταλλαγή απόψεων, η αλληλοενημέρωση, η ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών για ζητήματα αξιολόγησης, καθώς και η λήψη μέτρων για την πρόληψη της σχολικής αποτυχίας.
Τουλάχιστον μηνιαίως αλλά και με τη λήξη κάθε τριμήνου πραγματοποιούνται παιδαγωγικές συσκέψεις, στις οποίες μετέχει όλο το διδακτικό προσωπικό, και έχουν ως θέμα την εκτίμηση της προόδου των μαθητών σε επίπεδο τάξης και σχολείου.
Εβδομαδιαίως κάθε Πέμπτη συνεδριάζει η ΕΔΥ (Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης) του σχολείου.
Ο Διευθυντής οργανώνει επιμορφωτικές ημερίδες τουλάχιστον 15 ωρών για τους εκπ/κούς και προγραμματίζει σεμινάρια για τους γονείς.
Σε τακτά διαστήματα το σχολείο έπειτα από πρόσκληση του Διευθυντή το επισκέπτονται για συνεργασία με τους εκπκούς ή/και τους γονείς οι Σ.Ε.Ε γενικής και ειδικής Αγωγής όπως και κλιμάκιο του 1ου ΚΕΔΑΣΥ Αν. Αττικής.
Η ενημέρωση των γονέων γίνεται με ευθύνη του δασκάλου της τάξης. Η συνεργασία με τους γονείς προσφέρει στον/στην εκπαιδευτικό πληροφορίες, οι οποίες θα τον βοηθήσουν να κατανοήσει καλύτερα το μαθητή και να τον αξιολογήσει σωστότερα” αλλά και για να ενημερώσει ο εκπ/κός τους γονείς για τον τρόπο, τον σκοπό και το τι αντιπροσωπεύει η βαθμολογία τους για τον/την μαθητή/τρια ανάλογα με τις δεξιότητες και τις ανάγκες τους.