3 Δεκεμβρίου – Παγκόσμια ημέρα ευαισθητοποίησης για την αναπηρία.

Στο σχολείο μας οι εκπαιδευτικοί μας διοργανώνουν δράσεις ευαισθητοποίησης των μαθητών καθ΄όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, που στοχεύουν στη διαμόρφωση στάσεων σεβασμού της διαφορετικότητας, στην άρση των προκαταλήψεων και όλων των εμποδίων που επηρεάζουν την ένταξη και την ισότιμη συμμετοχή και παρουσία των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση, στη ψυχαγωγία, στην κοινωνική και επαγγελματική ζωή, καθώς και στην αλλαγή της νοοτροπίας που οδηγεί σε διακρίσεις. 

     Με την ευκαιρία της ημέρας ευαισθητοποίησης για την αναπηρία, οι μαθητές/τριές μας ενημερώνονται, συζητούν και παρακολουθούν διαδραστικές παρουσιάσεις από τους εκπαιδευτικούς και τον Διευθυντή του σχολείου.

“Μπορώ να προσφέρω ό,τι κι εσύ, φτάνει να μου δώσεις τα εφόδια και την ευκαιρία… “

Ο όρος αναπηρία αναφέρεται στον περιορισμό λόγου, έργου ή άμεσης αντίληψης. Τα άτομα με αναπηρία, αντιμετωπίζουν εμπόδια στην καθημερινή ζωή, εφόσον η κοινωνία πολλές φορές δε λαμβάνει υπόψη τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης ομάδας πληθυσμού, τις δυνατότητες και τις ειδικές τους ανάγκες.

Αναπηρία, πλέον θεωρείται το αποτέλεσμα της σχέσης των ικανοτήτων ενός ατόμου και των απαιτήσεων του περιβάλλοντος. Τα άτομα αυτά βιώνουν συχνά το φαινόμενο του “Κοινωνικού Αποκλεισμού”

Με βάση πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε μόνο το 15% των παιδιών με αναπηρία στην Ελλάδα, πηγαίνει σχολείο! Μόνο το 15%! Το υπόλοιπο 85%, δηλαδή 170.000 περίπου παιδιά παραμένουν αόρατοι από τις εκπαιδευτικές κοινότητες, περιορίζοντας τις πιθανότητες τους να γίνουν ορατοί στο μέλλον στην κοινωνία μας.
   Πίσω από το νούμερο των 170.000 παιδιών, δεν βρίσκονται μόνο παιδιά με αναπηρίες που δεν θα τους δοθεί ένα ίσο ξεκίνημα στην ζωή. Βρίσκονται παιδιά με δυνατότητες που θα γίνουν αόρατοι πολίτες, αποκλεισμένοι από τους θεσμούς και τις δομές μιας κοινωνίας που αποδέχεται παθητικά τις διακρίσεις και τα στερεότυπα γύρω από την αναπηρία.

Οι άνθρωποι με αναπηρία δεν είναι αόρατοι.

Όλα τα παιδιά ΠΡΕΠΕΙ να απολαμβάνουν τα κοινωνικά και πολιτιστικά αγαθά που του αντιστοιχούν και να υποστηρίζονται στη σχολική πρόοδο και την ψυχική τους υγεία χωρίς εμπόδια και περιττούς διαχωρισμούς.

3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ – ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ 

Το 1992, η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, ανακήρυξε την 3η Δεκεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Κάθε χρόνο η μέρα αυτή δίνει ακόμα μια ευκαιρία στην κοινωνία να εστιάσει την προσοχή της στα δικαιώματα και τις δυνατότητες των ατόμων με αναπηρία, βελτιώνοντας έτσι την ποιότητα ζωής τους και υλοποιώντας μεταρρυθμίσεις που θα αναπτύξουν νέες προοπτικές για την κοινωνική τους ενσωμάτωση.

Ο όρος αναπηρία αναφέρεται στον περιορισμό λόγου, έργου ή άμεσης αντίληψης. Είναι αποτέλεσμα οργανικών ή περιβαλλοντολογικών αιτιών, που δημιουργούν ένα σύνολο εμποδίων σε σημαντικές πτυχές της ζωής, όπως η αυτοεξυπηρέτηση, η απασχόληση, η εκπαίδευση, η ψυχαγωγία και η γενικότερη κοινωνική συμμετοχή.

Σύμφωνα με το Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες, ένας στους έξι πολίτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει κάποιο είδος αναπηρίας. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναφέρει ότι περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι είναι άτομα με αναπηρία ενώ περίπου 190.000.000 αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στην καθημερινή τους ζωή.

Όπως προαναφέρθηκε, τα άτομα με αναπηρία, αντιμετωπίζουν εμπόδια στην καθημερινή ζωή, εφόσον η κοινωνία πολλές φορές δε λαμβάνει υπόψη τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης ομάδας πληθυσμού, τις δυνατότητες και τις ειδικές τους ανάγκες. Αναπηρία πλέον θεωρείται το αποτέλεσμα της σχέσης των ικανοτήτων ενός ατόμου και των απαιτήσεων του περιβάλλοντος. Τα άτομα αυτά βιώνουν συχνά το φαινόμενο του “Κοινωνικού Αποκλεισμού”. Αισθάνονται την περιθωριοποίηση και στέρηση της συμμετοχής στα κοινωνικά, δημόσια αγαθά και υπηρεσίες, που πρέπει να είναι κοινά σε όλους τους πολίτες ενός κράτους.

Τα άτομα με αναπηρία δε ζητάνε να γίνει η ζωή τους ευκολότερη. Ζητάνε να γίνει η ζωή τους ΙΣΗ με τη δική μας. Στόχος πρέπει να είναι όχι η τυπική, αλλά η πραγματική ισότητα, η οποία σημαίνει ίσες ευκαιρίες στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή. Αυτό που πρέπει να επιδιώκεται είναι ο σεβασμός της ατομικής και ομαδικής ιδιαιτερότητας.

Πηγές: Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες, United Nation, Human Rights and Disabled Persons.


Όλα τα παιδιά θέλουν να παίξουν! Τα παιδιά με αναπηρίες δεν διαφέρουν. Το “Ian” είναι μια μικρή κινούμενη ταινία εμπνευσμένη από την πραγματική ζωή Ian, ένα αγόρι με αναπηρία αποφασισμένο να φτάσει στην παιδική χαρά παρά τους συμπαίκτες του που τον εκφοβίζουν. Αυτή η ταινία επιχειρεί να δείξει ότι τα παιδιά με αναπηρίες μπορούν και πρέπει να συμπεριληφθούν.


Tα συναισθήματα που βιώνει ένα παιδί με Δ.Ε.Π.Υ. παρουσιάζει στην μικρή μήκους ταινία ο Σουηδός σκηνοθέτης Erik Rosenlund και απεικονίζει όλα όσα περνάει, συναισθηματικά και πρακτικά, ένας νεαρός μαθητής με αυτή την διαταραχή τονίζοντας τον αγώνα που δίνει καθημερινά ένα παιδί με ΔΕΠΥ.

   Στόχος του σκηνοθέτη είναι να τονίσει πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στη ζωή αυτών των παιδιών και εφήβων  η συμπαράσταση που θα έχουν από τους γονείς τους καιτο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Δείτε επίσης:

Κείμενα διεθνών συμβάσεων:

https://www.unric.org/el/index.php?option=com_content&view=article&id=26232&Itemid=33

www.un.org/disabilities/documents/convention/crpd_greek.doc

http://prosvasimo.gr/el/symvasi-ohe

Χρήσιμες ιστοσελίδες:

  1. United Nations, http://www.un.org/en/index.html
  2. United Nations: Resource Collection on Human Rights Education and Training,
    http://www.ohchr.org/EN/Issues/Education/Training/Pages/Collection.aspx
  3. Περιφερειακό κέντρο Ηνωμένων εθνών
    http://www.unric.org/el/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Item
    id=33
  4. Συνήγορος του παιδιού, http://www.0-18.gr/
  5. Διεθνής αμνηστία, https://www.amnesty.gr/teach-human-rights
  6. UNICEF, https://www.unicef.gr/
  7. Σχεδιάζω για όλους, http://prosvasimo.gr/el/
  8. Κλειδιά Αντικλείδια, http://www.kleidiakaiantikleidia.net/wardrobe.html
  9. Ψηφίδες γνώσης, https://www.ucy.ac.cy/psifides-gnosis/el/general-information

Κανόνες συμπεριφοράς και επικοινωνίας με άτομα με αναπηρία:
https://5dim-gerak.att.sch.gr/?page_id=5967

Ακολουθεί ενδεικτικό υλικό βασισμένο σε επιστημονικό υπόβαθρο αναφορικά με τις θεματικές των δικαιωμάτων του παιδιού, του ρατσισμού, του σχολικού εκφοβισμού, της σεξουαλικής κακοποίησης,
και της διαχείρισης θυμού.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://5dim-gerak.att.sch.gr/?p=5947